امروز: شنبه 29 اردیبهشت 1403

تاسیس یک مرکز پژوهشی جدید برای ثبت تاریخچه بدن از طریق سلول‌ها

اشتراک گذاری مطلب:

تاسیس یک مرکز پژوهشی جدید برای ثبت تاریخچه بدن از طریق سلول‌ها

«مرکز زیست‌شناسی مصنوعی سیاتل» با هدف ثبت همه لحظات زندگی سلول‌های بدن و ارائه دادن همه اتفاقات رخ‌داده در مورد آنها تاسیس شده است.

به گزارش پایگاه خبری قرطاس و به نقل از فست کمپانی، رازهایی که ممکن است در یک سلول نهفته باشند، با گذشت زمان می‌توانند درک ما را در مورد بیماری و کوچک‌ترین فرآیندهای بدن تغییر دهند و به کشف داروهای جدید کمک کنند. یک گروه متشکل از «مؤسسه آلن»(Allen Institute)، «شرکت چان زاکربرگ»(CZI) و «دانشگاه واشنگتن»(UW)، «مرکز زیست‌شناسی مصنوعی سیاتل»(SEAHub) را برای انجام دادن این کار پیشگامانه تاسیس کرده‌اند. این یک همکاری برای توسعه فناوری‌های زیستی است که یک رکورد بیولوژیکی تاریخی را تا سطح تک‌سلولی ایجاد می‌کند و درباره زمان و نحوه مداخله برای مقاومت در برابر بیماری‌های در حال پیشروی، سرنخ‌هایی را به دانشمندان می‌دهد.

موسسه آلن یک غول پژوهشی غیرانتفاعی در حوزه علوم اعصاب و زیست‌شناسی سلولی است که توسط «پل آلن»(Paul Allen) از بنیان‌گذاران مایکروسافت در سال ۲۰۰۳ و مشارکت‌کننده کلیدی در پروژه «اطلس مغز» تاسیس شد. «روی کاستا»(Rui Costa) دانشمند حوزه مغز و زیست‌شناسی مولکولی و رئیس موسسه آلن گفت: علم نهفته در قلب مرکز زیست‌شناسی مصنوعی سیاتل، پایه‌ای برای اکتشافات آینده در حوزه علوم زیستی است.

کاستا ادامه داد: آیا می‌توانید تصور کنید که یک سلول را با یک دستگاه کوچک ضبط صدا مورد بررسی قرار دهید تا بدانید چقدر التهاب یا عفونت در آن وجود دارد یا با استفاده از حسگرهای طبیعی سلول بفهمید که بدن شما چه تجربه‌ای داشته است؟ با کمک طراحی هوشمند ژنومی چندسلولی می‌توانید دستگاههای زنده‌ای را برای ثبت تاریخچه بدن خود داشته باشید.

این فناوری بدین معناست که شما می‌توانید یک واکنش خودبه‌خود یا یک جهش را در سطح ژنتیکی داشته باشید و تأثیر آن را روی یک سلول ثبت کنید. با کمک آن اثر سلولی می‌توانید به یک اثر روی بدن خود برسید. برای مثال، می‌توانید بفهمید که یک التهاب دردناک ممکن است نشان‌دهنده بیماری سیستم ایمنی باشد. این همان چیزی است که پزشک شما پس از بررسی آن علائم متوجه می‌شود.

کاستا توضیح داد: اگر بدن شما حدود یک سال پیش یک واکنش التهابی بزرگ را داشته، می‌توان گفت که اتفاقی رخ داده است. البته، شما از آن آگاهی ندارید اما راه‌هایی وجود دارد که بدن ما به واسطه آنها می‌تواند اتفاقات رخ‌داده را ثبت کند.

به عبارت ساده می‌توان گفت مفهوم این است که دانشمندان و توسعه‌دهندگان دارو، تجهیزات قوی جدیدی در اختیار خواهند داشت تا ببینند یک سلول به مرور زمان و لحظه وقوع آن رویداد بیولوژیکی، دقیقا چگونه در لحظه تغییر می‌کند و یک نگاه اجمالی را به دانشمندان ارائه می‌دهد. این نگاه فقط نشان‌دهنده بهترین اهداف بیولوژیکی نیست، بلکه بهترین لحظات بیولوژیکی را برای مداخله کردن پیش از ریشه‌دار شدن یک بیماری نشان می‌دهد.

مدیران مؤسسه آلن و شرکت چان زاکربرگ و دانشمندان برجسته دانشگاه واشنگتن که سرپرستی مرکز زیست‌شناسی مصنوعی سیاتل را بر عهده خواهند داشت، این کار را با یک ساعت هوشمند برای ژنوم مقایسه می‌کنند که پتانسیل لازم را برای ایجاد تحول در راهبردهای کشف و توسعه دارو دارد.

«جی شندور»(Jay Shendure) دانشمند حوزه پزشکی و استاد علوم ژنوم در دانشگاه واشنگتن و مدیر اجرایی مرکز زیست‌شناسی مصنوعی سیاتل گفت: در حال حاضر زمانی که زیست‌شناسان به بررسی می‌پردازند، به مشاهده چگونگی تغییر یافتن چند هدف در طول زمان با میکروسکوپ محدود هستند و همه این‌ کارها فقط در لحظه‌ای محقق می‌شوند که سلول را باز می‌کنیم. با ساعت هوشمند ژنومی که ما قصد ساختن آن را داریم، به جای ارزیابی آخرین صفحه زندگینامه هر سلول می‌توان زندگی‌نامه کامل آن را بررسی کرد.

منبع: ایسنا

پر بازدیدترین ها